Režijní náklady
Každá firma má určité režijní náklady, které nejsou přímo spjaty s konkrétním projektem - například pronájem kanceláří, leasing na auto, licence na software a podobně.
Pokud tyto náklady budeme evidovat v Costlockeru, budou automaticky rozpočítány do všech projektů.
Zobrazení měsíční režijních nákladů
Klikneme na Vaše firma -> Náklady
Tímto se nám zobrazí podmenu Náklady a otevře záložka Měsíční režijní náklady.
Jak přidat režijní náklad?
Na obrazovce zobrazení měsíčních režijních nákladů klikneme na tlačtíko Přidat režijní náklad.
V následujícím formuláři vyplníme název nákladu a vybereme typ nákladu, který chceme přidat. Na výběr máme:
Přidat opakovaný náklad
Opakovaný náklad se opakuje každý měsíc. Ideální pro většinu nákladů jako je pronájem kanceláří, leasing na auta apod.
Přidat náklad
V tomto případě se jedná o jednorázový náklad. Ideální pro náklady na vánoční večírek 😎
Přidat příjem
Pokud máme naopak jednorázový příjem, který se netýká žádného projektu, můžeme jej zadat sem - např. prodej starého kancelářského vybavení.
Pro naši ukázku použíjeme následující řežijní náklady:
Položka | Od kdy | Částka |
---|---|---|
Kancelář | září 2024 | 20 000,- |
Drobné vybavení | srpen 2024 | 1 500,- |
Software | srpen 2024 | 8 000,- |
Po uložení si zobrazíme předchozí měsíc. Zde pak vidíme, kolik byl náš měsíční náklad za srpen ( v naší ukázce je aktuálně září):
Zároveň zde vidíme i automaticky vypočtený režijní náklad na odpracovanou hodinu.
Jak se počítá výše režije na hodinu práce se dočtete v tomto článku.
Režijní náklad se nám pak automaticky rozpočítá v daném měsíci do projektů - viz Sazby.
Vždy je důležité mít, co nejpřesnější čísla a pravidelně náklady aktualizovat. Raději mějte v Costlockeru jednu položku "režie", kterou aktualizujete každý měsíc, než mít spoustu položek, které aktualizujete jednou za rok.
Jak zaznamenat změnu ve výši režijních nákladů?
Klikneme na ikonu tužky u nákladu.
Klikneme na Přidat opakovaný náklad. Po přidání nového řádku do formuláře můžeme změnit datum, od kdy bude tento náklad aktualizován na novou částku. Zadáme částku a potvrdíme tlačítkem Uložit.
V uvedeném příkladě bude v měsísích srpen-září počítána částka na Drobné vybavení ve výši 1 500 Kč. Od října pak 1 800 Kč.
K čemu slouží datum ukončení?
Datum konce nákladu můžete použít, pokud již daný náklad není relevantní (např. ukončíte leasing na auto).
Jak řešit odpisy?
Představme si, že jsme nakoupili v září 2024 kancelářské vybavení v hodnotě 300 000 Kč. Pokud jej dáme celé jako jednorázový náklad do září 2024, neúměrně nám v tomto měsíci vzroste režijní náklad, pričemž budeme toto vybavení využívat i následující měsíce.
V takovémto případě můžeme částku 300 000 Kč rozložit do delšího období. V naší ukázce jsme se rozhodli jej "odepisovat" 2 roky. Zvolíme tedy, že vybavení budeme používat od září 2024 do srpna 2026 (tj. 24 měsíců a měsíční náklad nás vyjde na 12 500 Kč.) Costlocker nám pak ukáže správně součet 300 000 Kč, tj. celý náklad.
Režijní náklady klienti často automaticky nahrávají do Costlockeru z Google Spreadsheetu pomocí Integrace s Make. Nemusíte pak ručně dělat žádné zásahy - stačí mít data z účetnictví třeba v Google Sheet.
Poslední aktualizace